Au fost depuse trei oferte pentru proiectarea și construirea primului pod la nivel de autostradă de peste Prut.
Acesta va uni localitățile Ungheni (România) – Ungheni (Moldova) și face parte din proiectul Autostrăzii Unirii A8. Proiectul prevede și realizarea unui punct de trecere a frontierei.
Cele trei oferte au fost depuse de:
* Ofertant unic Ness Proiect Europe SRL;
* Ofertant unic Comsales Grup SRL.
* Asocierea Automagistral Pivden (Ucraina) – Perfect Consult Europe SRL.
Podul va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).
Varianta de traseu avizată este formată dintr-un drum de legătură care va asigura conexiunea cu viitoarea Autostradă Târgu Mureș – Iași – Ungheni (km 96+140) și care va traversa râul Prut pe două poduri paralele cu lungimea de minim 261,2 m.
Principalele caracteristici prevăzute sunt:
* două benzi pe sens + trotuare;
* 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II);
* 8 m lățime parte carosabilă;
* un km lungime traseu;
* 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură;
* punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor.
Cu peste 29 mil euro va fi reabilitat primul tronson dintr-o artera rutiera importanta
Durata pentru proiectarea și execuția lucrărilor este de 24 de luni din care 6 luni perioada de proiectare și 18 luni perioada de execuție a lucrărilor.
Valoarea estimată a contractului este de 156,26 milioane de lei (fără TVA) iar sursa de finanțare este asigurată prin Fonduri Europene Nerambursabile, CEF – Connecting Europe Facility.
A fost deja reabilitat deja primul pod peste Prut după Revoluție, Galați (România) – Giurgulești (Moldova) și au fost demarate procedurile și pentru reabilitarea podurilor:
* Albița (România) – Leușeni (Moldolva): lucrările presupun demolarea podului vechi și reconstrucție pod nou pe patru benzi;
* Sculeni (România) – Sculeni (Moldolva)
* Oancea (România) – Cahul (Moldolva).
De asemenea se află în procedură de licitație construirea a încă patru noi poduri peste Prut, al căror termen de depunere a ofertelor este 29 februarie:
* Stanca (România) – Costești (Moldova);
* Bumbata (România) – Leova (Moldova);
* Falciu (România) – Leca (Moldova);
* Răducăneni (România) – Barboieni (Moldova).
Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie – decembrie 2023